Simpel taalgebruik
Iedereen weet inmiddels wel wat [vul in jargon] betekent…
In Overijssel mogen inwoners tijdens de statenvergadering op een belletje drukken op het moment dat een ambtenaar iets zegt wat hen niet duidelijk is.
Deze methodiek zouden we eigenlijk een tijdje moeten invoeren bij alle (raads)vergaderingen en presentaties van strategische plannen en beleid.
Wij zijn in de zorg al best goed (in elk geval bewust) geworden van simpel taalgebruik. Toch zie ik veel beleidsmakers er vaak van uitgaan dat woorden die zij zelf vaak gebruiken ook voor medewerkers duidelijk zijn.
Denk aan: de juiste zorg op de juiste plek, positieve gezondheid, passende zorg, doelgroep gericht, klant gestuurd, strategie, strategisch beleid, netwerksamenwerking etc etc.
INspiratie
Starbucks’ geheim tot succes: de kracht van alignment (2)
Ontdek hoe Starbucks’ na de recessie hun succes herdefinieerde, hun positie als koffiegigant herstelde en uiteindelijk $32.2 miljard omzet bereikte.
Alignment: een stevige brug, geen liaan
Alignment is een stevige brug, geen liaan. Lees hier hoe alignment begrijpelijk en toegankelijk moet zijn voor succesvol beleid.
Alignment: geen solo maar een harmonieus orkest
Alignment is iets anders dan een schitterende solo. Lees hier hoe alignment gemeenschappelijkheid vraagt voor succesvol beleid.