Simpel taalgebruik
Iedereen weet inmiddels wel wat [vul in jargon] betekent…
In Overijssel mogen inwoners tijdens de statenvergadering op een belletje drukken op het moment dat een ambtenaar iets zegt wat hen niet duidelijk is.
Deze methodiek zouden we eigenlijk een tijdje moeten invoeren bij alle (raads)vergaderingen en presentaties van strategische plannen en beleid.
Wij zijn in de zorg al best goed (in elk geval bewust) geworden van simpel taalgebruik. Toch zie ik veel beleidsmakers er vaak van uitgaan dat woorden die zij zelf vaak gebruiken ook voor medewerkers duidelijk zijn.
Denk aan: de juiste zorg op de juiste plek, positieve gezondheid, passende zorg, doelgroep gericht, klant gestuurd, strategie, strategisch beleid, netwerksamenwerking etc etc.
INspiratie
Een van de grootste gemiste kansen in alignment
Het inwerkprogramma: vaak een ondergeschoven kindje in alignment. Hoe vaak zouden medewerkers dit moeten doorlopen?
Hoe de gemiddelde strategie landt in de organisatie
Je kunt de strategie zien als een vliegtuig. Je wilt dat deze gaat landen, dat medewerkers instappen en dat je samen op reis gaat. Een aantal tips.
Realisatie regiovisie: de cruciale rol van de RvT
Leden van Raden van Toezicht en Bestuur van tien samenwerkende zorgpartners in de regiovisie Noord-Veluwe kwamen bijeen. De belangrijkste inzichten.