Simpel taalgebruik
Iedereen weet inmiddels wel wat [vul in jargon] betekent…
In Overijssel mogen inwoners tijdens de statenvergadering op een belletje drukken op het moment dat een ambtenaar iets zegt wat hen niet duidelijk is.
Deze methodiek zouden we eigenlijk een tijdje moeten invoeren bij alle (raads)vergaderingen en presentaties van strategische plannen en beleid.
Wij zijn in de zorg al best goed (in elk geval bewust) geworden van simpel taalgebruik. Toch zie ik veel beleidsmakers er vaak van uitgaan dat woorden die zij zelf vaak gebruiken ook voor medewerkers duidelijk zijn.
Denk aan: de juiste zorg op de juiste plek, positieve gezondheid, passende zorg, doelgroep gericht, klant gestuurd, strategie, strategisch beleid, netwerksamenwerking etc etc.
INspiratie
Hoe breng je een beweging op gang?
Ga jij deze week een beweging starten? Hoe doe je dat en wie ben je dan? De leider, de eerste volger, de tweede volger of iemand in de crowd?
6 redenen waarom 70% van jouw strategie faalt
Ongeveer 70% van de strategieën falen. Benieuwd de naar redenen? Ontdek hier zes belangrijke oorzaken.
Hoe klinkt de hartslag in jouw organisatie?
Je moet op zoek naar je hartslag. Hoe gaat jullie organisatie structureel de strategie in het hoofd en hart krijgen van jullie medewerkers?