Simpel taalgebruik
Iedereen weet inmiddels wel wat [vul in jargon] betekent…
In Overijssel mogen inwoners tijdens de statenvergadering op een belletje drukken op het moment dat een ambtenaar iets zegt wat hen niet duidelijk is.
Deze methodiek zouden we eigenlijk een tijdje moeten invoeren bij alle (raads)vergaderingen en presentaties van strategische plannen en beleid.
Wij zijn in de zorg al best goed (in elk geval bewust) geworden van simpel taalgebruik. Toch zie ik veel beleidsmakers er vaak van uitgaan dat woorden die zij zelf vaak gebruiken ook voor medewerkers duidelijk zijn.
Denk aan: de juiste zorg op de juiste plek, positieve gezondheid, passende zorg, doelgroep gericht, klant gestuurd, strategie, strategisch beleid, netwerksamenwerking etc etc.
INspiratie
Hoe de gemiddelde strategie wordt gecommuniceerd
Vaak leven er in organisaties overtuigingen of ideeën over de strategie, waarvan niemand de oorsprong weet. Hoe voorkom je ‘het fluisterspel’?
Taalgebruik in de zorg: begrijpen we elkaar wel?
Weet echt iedereen wat ‘positieve gezondheid’ of ‘de juiste zorg op de juiste plek’ betekend? Uitdaging aan beleidsmakers om begrijpelijke taal te gebruiken.
Lessen van succesvolle teams
Waarom leert het ene team sneller dan het andere team? Ik neem je mee naar 1998. Het onderzoeksteam van Harvard onderzoekt de leersnelheid van chirurgische teams.