Simpel taalgebruik
Iedereen weet inmiddels wel wat [vul in jargon] betekent…
In Overijssel mogen inwoners tijdens de statenvergadering op een belletje drukken op het moment dat een ambtenaar iets zegt wat hen niet duidelijk is.
Deze methodiek zouden we eigenlijk een tijdje moeten invoeren bij alle (raads)vergaderingen en presentaties van strategische plannen en beleid.
Wij zijn in de zorg al best goed (in elk geval bewust) geworden van simpel taalgebruik. Toch zie ik veel beleidsmakers er vaak van uitgaan dat woorden die zij zelf vaak gebruiken ook voor medewerkers duidelijk zijn.
Denk aan: de juiste zorg op de juiste plek, positieve gezondheid, passende zorg, doelgroep gericht, klant gestuurd, strategie, strategisch beleid, netwerksamenwerking etc etc.
INspiratie
Wie wordt de eerste ‘death education influencer’?
Amerikaanse hospicenurse Julie als unieke influencer in ‘death-education’ en kansen die influencers de ouderenzorg bieden.
Praktijkvoorbeelden van alignment in zorgorganisaties (2)
Mensen vragen wel eens wat het eerste is wat je moet doen als je wilt werken aan alignment in je organisatie. Een aanpak en tips in het realiseren van alignment in zorgorganisaties.
Praktijkvoorbeelden van alignment in zorgorganisaties (1)
Je moet transformeren door de grote uitdagingen, maar personeel is uitgeput en hun hoofd zit vol. Hoe doe je dat?