Starbucks’ geheim tot succes: de kracht van alignment
Het kostte 6 miljoen dollar om het Starbucks-verhaal weer tussen de oren van medewerkers te krijgen.
Waarom was dat nodig?
In 1987 koopt Howard Schultz de koffiebranderij en koffiewinkels genaamd Starbucks. Vanuit zijn passie voor de Italiaanse koffiecultuur tovert hij de winkels om tot ontmoetingsplekken met de perfecte koffie (zie ook mijn vorige post – https://buff.ly/3YRsXBo).
Onder toeziend oog van een nieuwe CEO groeit Starbucks gigantisch snel en breidt het assortiment uit naar warme voeding, koude dranken, muziek- en boekenverkoop.
Er zit maar één ding op: alignment.
In 2008 sluit Starbucks al haar winkels. Dit kost naar schatting 6 miljoen dollar. Oprichter Howard Schultz opent een live-stream evenement waar hij zijn partners toespreekt (medewerkers heten binnen Starbucks partners of barista’s).
Deze inspanningen droegen bij aan het herstel van Starbucks na de recessie, waardoor het bedrijf sterker uit de crisis kwam en zijn positie als toonaangevende koffieketen versterkte.
Na dit event was hij persoonlijk betrokken bij het ontwikkelen van praktische trainingen en het creëren van instructievideo’s om de barista’s verder op te leiden. Deze inspanningen droegen bij aan het herstel van Starbucks na de recessie, waardoor het bedrijf sterker uit de crisis kwam en zijn positie als toonaangevende koffieketen versterkte.
Dat vandaag de dag een Starbucks koffie ruim een euro duurder is en dat het ze in 2022 lukte om een omzet van maar liefst meer dan $32.2 miljard te bereiken laat zien dat alignment loont.
📸 Foto van Italiaanse krant Il Giornale, Koffierituelen: Hoe heurt het in de Italiaanse bar, 2015
INspiratie
Ik spreek inmiddels vloeiend zorg, spreek jij het al?
Hoe werkt het?
Geef jezelf voor elke zin die jij kan verstaan 1 punt. Tel de punten op ontdek onderaan deze post of jij vloeiend zorg spreekt.
Een extra punt als je een zin toevoegt in het zorg.
Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (2)
Één van de grootste groeikrampen binnen IZA-trajecten is het samenvoegen van de honderden initiatieven die organisaties (vaak overlappend) uitvoeren. Hoe kom je tot effectieve plannen?
De podcast van Zorg naar Gewoon Leven
Onmisbare podcast voor iedereen die in een gemeente, woon-, welzijns- of zorgorganisatie werkt en iets wil met zorgzame gemeenschappen. Net gelanceerd op het symposium van Zorg naar Gewoon Leven.