Starbucks’ geheim tot succes: de kracht van alignment
Het kostte 6 miljoen dollar om het Starbucks-verhaal weer tussen de oren van medewerkers te krijgen.
Waarom was dat nodig?
In 1987 koopt Howard Schultz de koffiebranderij en koffiewinkels genaamd Starbucks. Vanuit zijn passie voor de Italiaanse koffiecultuur tovert hij de winkels om tot ontmoetingsplekken met de perfecte koffie (zie ook mijn vorige post – https://buff.ly/3YRsXBo).
Onder toeziend oog van een nieuwe CEO groeit Starbucks gigantisch snel en breidt het assortiment uit naar warme voeding, koude dranken, muziek- en boekenverkoop.
Er zit maar één ding op: alignment.
In 2008 sluit Starbucks al haar winkels. Dit kost naar schatting 6 miljoen dollar. Oprichter Howard Schultz opent een live-stream evenement waar hij zijn partners toespreekt (medewerkers heten binnen Starbucks partners of barista’s).
Deze inspanningen droegen bij aan het herstel van Starbucks na de recessie, waardoor het bedrijf sterker uit de crisis kwam en zijn positie als toonaangevende koffieketen versterkte.
Na dit event was hij persoonlijk betrokken bij het ontwikkelen van praktische trainingen en het creëren van instructievideo’s om de barista’s verder op te leiden. Deze inspanningen droegen bij aan het herstel van Starbucks na de recessie, waardoor het bedrijf sterker uit de crisis kwam en zijn positie als toonaangevende koffieketen versterkte.
Dat vandaag de dag een Starbucks koffie ruim een euro duurder is en dat het ze in 2022 lukte om een omzet van maar liefst meer dan $32.2 miljard te bereiken laat zien dat alignment loont.
📸 Foto van Italiaanse krant Il Giornale, Koffierituelen: Hoe heurt het in de Italiaanse bar, 2015
INspiratie
Praktijkvoorbeelden van alignment in zorgorganisaties (2)
Mensen vragen wel eens wat het eerste is wat je moet doen als je wilt werken aan alignment in je organisatie. Een aanpak en tips in het realiseren van alignment in zorgorganisaties.
Praktijkvoorbeelden van alignment in zorgorganisaties (1)
Je moet transformeren door de grote uitdagingen, maar personeel is uitgeput en hun hoofd zit vol. Hoe doe je dat?
Breng je strategie tot leven: 4 tooltips
Ontdek hoe je strategie tot leven brengt en dialoog stimuleert met tools: van praatplaten tot ambassadeurs.