Logo Weyond
Telefoon:
E-mail:

Starbucks’ geheim tot succes: de kracht van alignment

Het kostte 6 miljoen dollar om het Starbucks-verhaal weer tussen de oren van medewerkers te krijgen.

Waarom was dat nodig?

In 1987 koopt Howard Schultz de koffiebranderij en koffiewinkels genaamd Starbucks. Vanuit zijn passie voor de Italiaanse koffiecultuur tovert hij de winkels om tot ontmoetingsplekken met de perfecte koffie (zie ook mijn vorige post – https://buff.ly/3YRsXBo).

Onder toeziend oog van een nieuwe CEO groeit Starbucks gigantisch snel en breidt het assortiment uit naar warme voeding, koude dranken, muziek- en boekenverkoop.

In 2007 vindt er een omslag plaats. De aandelen van Starbucks kelderen met 50% in waarde. Waarom? De recessie laat zien dat zij de binding met hun klanten zijn verloren:
• Meer winkels, meer medewerkers die de beleving niet uitdragen.
• Groter assortiment, niet passend in de beleving van de Italiaanse koffiecultuur.

Er zit maar één ding op: alignment.

In 2008 sluit Starbucks al haar winkels. Dit kost naar schatting 6 miljoen dollar. Oprichter Howard Schultz opent een live-stream evenement waar hij zijn partners toespreekt (medewerkers heten binnen Starbucks partners of barista’s).

Zijn toespraak bevat geen vast script, wel veel passie. Na dit event was hij persoonlijk betrokken bij het ontwikkelen van praktische trainingen en het creëren van instructievideo’s om de barista’s verder op te leiden.

Deze inspanningen droegen bij aan het herstel van Starbucks na de recessie, waardoor het bedrijf sterker uit de crisis kwam en zijn positie als toonaangevende koffieketen versterkte.

Starbucks

Na dit event was hij persoonlijk betrokken bij het ontwikkelen van praktische trainingen en het creëren van instructievideo’s om de barista’s verder op te leiden. Deze inspanningen droegen bij aan het herstel van Starbucks na de recessie, waardoor het bedrijf sterker uit de crisis kwam en zijn positie als toonaangevende koffieketen versterkte.


Dat vandaag de dag een Starbucks koffie ruim een euro duurder is en dat het ze in 2022 lukte om een omzet van maar liefst meer dan $32.2 miljard te bereiken laat zien dat alignment loont.

📸 Foto van Italiaanse krant Il Giornale, Koffierituelen: Hoe heurt het in de Italiaanse bar, 2015

INspiratie 

Het succes van een organisatie als community

Het succes van een organisatie als community

In 2012 begon tiener Ben Francis in zijn garage een nieuwe fitness-kledinglijn. Wat kunnen organisaties leren van Gymshark? Hoe bouw je aan een organisatie als community?

De rol van mantelzorgers bij reablement

De rol van mantelzorgers bij reablement

Wat als mantelzorgers (te) dominant zijn in een gesprek met een cliënt? Wij organiseerden de inspiratiesessie: de helpende én remmende rol van mantelzorgers bij reablement. Kijk hier terug.

Team Weyond in actie

Team Weyond in actie

Lees over onze dag bij zorg- en beleefboerderij Heerlijk Houtdijk, waar wij samen met deelnemers van de dagbesteding een fijne dag beleefden. Met dank aan Betrokken Ondernemers Woerden.