0348 702130 hallo@weyond.nl

Starbucks’ geheim tot succes: de kracht van alignment

Wel eens de Starbucks uitgelopen zonder naam op je beker? šŸ˜•

In de Starbucks voel je altijd meteen of een barista wel of niet is ingewerktā€¦
šŸ‘ØšŸ¼ā€šŸ¦° Is er aandacht voor mij of is de barista vooral bezig met zijn collegaā€™s?
ā˜• Wordt er meegedacht over mijn koffie? Doet de barista suggesties?
āœ’ļø Staat mijn naam op de beker en wordt mijn naam omgeroepen?

Bij Starbucks gaat het namelijk om het nabootsen van de Italiaanse koffiecultuur. Waar op elke straathoek een koffiebar is waar mensen genieten van meest geweldige koffie (ā€˜the perfect shotā€™). Ze ontspannen, ontmoeten en praten. De oprichter van Starbucks, Howard Schultz, noemt dit ook wel ā€˜the third placeā€™: een plek tussen werk en thuis.
Hij ziet de baristaā€™s dan ook als partners om van de Starbucks een fijne plek te maken.

Het succes van de Starbucks ervaring is dan ook dat medewerkers precies weten wat het doel is, waarom dit zo is Ć©n hoe zij daar vanuit hun rol aan bijdragen.
In mijn woorden is dat alignment.

De antwoorden op bovenstaande vragen zijn vaak negatief als ik bij een Starbucks locatie in een tankstation ben geweest.

Logisch welā€¦ daar zijn medewerkers naast Starbucks ook vaak bezig met afrekenen van je volle tank.

Hoe dan ook doet mijn alignmenthart dan toch een beetje pijn.
Starbucks

Maar hoe dan?

Zet in op alignment; organiseer de structurele (!!!) dialoog in je organisatie over het doel van je organisatie, waarom dit je doel is en hoe medewerkers hier aan bijdragen vanuit hun rol.
Werk dit samen met je mensen uit.
Mooi is dat Starbucks een aantal rituelen en concrete gedragingen heeft afgesproken met de baristaā€™s die de Starbucks beleving mede vormgeven.

De rechten van de foto berusten bij mijn collega Jacomine. Zij verzamelt fotoā€™s van mensen die haar naam verkeerd schrijven en is echt ZWAAR teleurgesteld als ze zonder naam op haar beker de deur uitloopt.

INspiratieĀ 

Verandering is er vaak al

Verandering is er vaak al

Vaak willen we vanuit organisaties ā€˜een andere manier van kijkenā€™ stimuleren bij collegaā€™s, cliĆ«nten, familieleden, inwoners of samenwerkingspartners. Kijk eens om je heen. Vaak is deze andere manier al ergens realiteit.

De rol van bestuur en toezicht in de beweging van Zorg naar Gewoon Leven

De rol van bestuur en toezicht in de beweging van Zorg naar Gewoon Leven

Dat was het onderwerp van de sessie afgelopen dinsdag met 100 bestuurders en toezichthouders, het Zilveren Kruis Zorgkantoor en NVTZ.We verkenden twee goede voorbeelden.Als eerste: de implementatie van reablement binnen Mijzo. Annet Boekelman-Wilhelm en Victor van Dijk deelden in dit kader waardevolle inzichten.