Starbucks’ geheim tot succes: de kracht van alignment
In de Starbucks voel je altijd meteen of een barista wel of niet is ingewerktā¦
Bij Starbucks gaat het namelijk om het nabootsen van de Italiaanse koffiecultuur. Waar op elke straathoek een koffiebar is waar mensen genieten van meest geweldige koffie (āthe perfect shotā). Ze ontspannen, ontmoeten en praten. De oprichter van Starbucks, Howard Schultz, noemt dit ook wel āthe third placeā: een plek tussen werk en thuis.
Het succes van de Starbucks ervaring is dan ook dat medewerkers precies weten wat het doel is, waarom dit zo is Ć©n hoe zij daar vanuit hun rol aan bijdragen.
De antwoorden op bovenstaande vragen zijn vaak negatief als ik bij een Starbucks locatie in een tankstation ben geweest.
Logisch welā¦ daar zijn medewerkers naast Starbucks ook vaak bezig met afrekenen van je volle tank.
Maar hoe dan?
De rechten van de foto berusten bij mijn collega Jacomine. Zij verzamelt fotoās van mensen die haar naam verkeerd schrijven en is echt ZWAAR teleurgesteld als ze zonder naam op haar beker de deur uitloopt.
INspiratieĀ 
Verandering is er vaak al
Vaak willen we vanuit organisaties āeen andere manier van kijkenā stimuleren bij collegaās, cliĆ«nten, familieleden, inwoners of samenwerkingspartners. Kijk eens om je heen. Vaak is deze andere manier al ergens realiteit.
De rol van bestuur en toezicht in de beweging van Zorg naar Gewoon Leven
Dat was het onderwerp van de sessie afgelopen dinsdag met 100 bestuurders en toezichthouders, het Zilveren Kruis Zorgkantoor en NVTZ.We verkenden twee goede voorbeelden.Als eerste: de implementatie van reablement binnen Mijzo. Annet Boekelman-Wilhelm en Victor van Dijk deelden in dit kader waardevolle inzichten.
30 professionals en sleutelfiguren uit een wijk die elkaar niet kennenā¦ herkenbaar?
Vorige week kwamen zoān 30 mensen bijeen, die allemaal in de wijk Heerenveen-Midden direct of indirect werkzaam zijn voor senioren. Er was niemand die iedereen kende. Er waren er een paar die de helft kende. Het grootste gedeelte kende bijna niemand.