Starbucks’ geheim tot succes: de kracht van alignment
Wel eens de Starbucks uitgelopen zonder naam op je beker? 😕
In de Starbucks voel je altijd meteen of een barista wel of niet is ingewerkt…
👨🏼🦰 Is er aandacht voor mij of is de barista vooral bezig met zijn collega’s?
☕ Wordt er meegedacht over mijn koffie? Doet de barista suggesties?
✒️ Staat mijn naam op de beker en wordt mijn naam omgeroepen?
Bij Starbucks gaat het namelijk om het nabootsen van de Italiaanse koffiecultuur. Waar op elke straathoek een koffiebar is waar mensen genieten van meest geweldige koffie (‘the perfect shot’). Ze ontspannen, ontmoeten en praten. De oprichter van Starbucks, Howard Schultz, noemt dit ook wel ‘the third place’: een plek tussen werk en thuis.
Hij ziet de barista’s dan ook als partners om van de Starbucks een fijne plek te maken.
Het succes van de Starbucks ervaring is dan ook dat medewerkers precies weten wat het doel is, waarom dit zo is én hoe zij daar vanuit hun rol aan bijdragen.
In mijn woorden is dat alignment.
De antwoorden op bovenstaande vragen zijn vaak negatief als ik bij een Starbucks locatie in een tankstation ben geweest.
Logisch wel… daar zijn medewerkers naast Starbucks ook vaak bezig met afrekenen van je volle tank.
Hoe dan ook doet mijn alignmenthart dan toch een beetje pijn.
Maar hoe dan?
Zet in op alignment; organiseer de structurele (!!!) dialoog in je organisatie over het doel van je organisatie, waarom dit je doel is en hoe medewerkers hier aan bijdragen vanuit hun rol.
Werk dit samen met je mensen uit.
Mooi is dat Starbucks een aantal rituelen en concrete gedragingen heeft afgesproken met de barista’s die de Starbucks beleving mede vormgeven.
De rechten van de foto berusten bij mijn collega Jacomine. Zij verzamelt foto’s van mensen die haar naam verkeerd schrijven en is echt ZWAAR teleurgesteld als ze zonder naam op haar beker de deur uitloopt.
INspiratie
Kick-off programma Community care
Ontdek de positieve effecten, beste aanpak en goede voorbeelden van community care in de aftermovie en presentaties van de kick-off afgelopen 1 november.
Praatplaat: meer dan een poster
Een praatplaat is een aan populariteit winnend middel om complexe informatie en strategische plannen over te brengen op de doelgroep. Hoe maak je een goede praatplaat?
Netflix: Van DVD-verhuur tot Entertainmentkoning
Hoe transformeerde Netflix met haar medewerkers van “de beste dvd-verhuurdienst ter wereld” naar “de beste entertainmentdienst ter wereld”?