Strategie-introductie: Meer dan een eenmalig evenement
“Als je hart maar één keer klopt, ben je binnen de kortste keren dood.”
Een paar feiten over de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie:
🔹26% voelt zich niet betrokken
🔹45% voelt zich deels betrokken
🔹29% voelt zich volledig betrokken
Dat het grootste deel van de medewerkers zich niet volledig betrokken voelt is geen wonder. Gemiddeld 50% van de medewerkers kent de strategie van de organisatie niet. Zij hebben geen idee wat de doelen van de organisatie zijn en wat de plannen zijn om die te bereiken.
In onze praktijk zien we dat dit komt doordat er niet structureel aandacht wordt besteed aan de strategie in de organisatie.
Wij zien alignment (het laten landen en leven van de strategie in de organisatie) als een hartslag. Een proces waarbij je regelmatig aandacht besteed – interactief – aan de strategische doelen en plannen van de organisatie.
Heel vaak zie je dat organisaties één groot evenement plannen om de strategie te introduceren. Denk aan een grote presentatie, een bbq of een filmpje dat wordt gelanceerd voor medewerkers.
Dit is een goed begin, maar het is geen duurzame route om de strategie maar één keer aandacht te geven.
Als je het slechts één keer doet, kun je het net zo goed niet doen.
Als je hart maar één keer slaat, ben je toch binnen de kortste keren dood?
Als jij op het moment staat om je strategie te introduceren, stel jezelf dan de volgende vraag:
Hoe creëer ik een hartslag in mijn organisatie waarmee ik structureel (minimaal 2 jaar) de medewerkers kan verbinden aan de strategie?
Laatst gaf ik een webinar over het introduceren van een strategie in de organisatie. Meer weten? Kijk hem hier terug 👇🏼
Zo introduceer je de strategie in de organisatie
Bronnen:
– Basic findings among 1.500 employees, Dale Carnegie & Associates, what drives employee engagement and why it matters, 2012
– Strategiehoogleraar Costas Markides, London Business School, Harvard Business Review, juni 2022
INspiratie
Ik spreek inmiddels vloeiend zorg, spreek jij het al?
Hoe werkt het?
Geef jezelf voor elke zin die jij kan verstaan 1 punt. Tel de punten op ontdek onderaan deze post of jij vloeiend zorg spreekt.
Een extra punt als je een zin toevoegt in het zorg.
Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (2)
Één van de grootste groeikrampen binnen IZA-trajecten is het samenvoegen van de honderden initiatieven die organisaties (vaak overlappend) uitvoeren. Hoe kom je tot effectieve plannen?
De podcast van Zorg naar Gewoon Leven
Onmisbare podcast voor iedereen die in een gemeente, woon-, welzijns- of zorgorganisatie werkt en iets wil met zorgzame gemeenschappen. Net gelanceerd op het symposium van Zorg naar Gewoon Leven.