Strategie-introductie: Meer dan een eenmalig evenement
“Als je hart maar één keer klopt, ben je binnen de kortste keren dood.”
Een paar feiten over de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie:
🔹26% voelt zich niet betrokken
🔹45% voelt zich deels betrokken
🔹29% voelt zich volledig betrokken
Dat het grootste deel van de medewerkers zich niet volledig betrokken voelt is geen wonder. Gemiddeld 50% van de medewerkers kent de strategie van de organisatie niet. Zij hebben geen idee wat de doelen van de organisatie zijn en wat de plannen zijn om die te bereiken.
In onze praktijk zien we dat dit komt doordat er niet structureel aandacht wordt besteed aan de strategie in de organisatie.
Wij zien alignment (het laten landen en leven van de strategie in de organisatie) als een hartslag. Een proces waarbij je regelmatig aandacht besteed – interactief – aan de strategische doelen en plannen van de organisatie.
Heel vaak zie je dat organisaties één groot evenement plannen om de strategie te introduceren. Denk aan een grote presentatie, een bbq of een filmpje dat wordt gelanceerd voor medewerkers.
Dit is een goed begin, maar het is geen duurzame route om de strategie maar één keer aandacht te geven.
Als je het slechts één keer doet, kun je het net zo goed niet doen.
Als je hart maar één keer slaat, ben je toch binnen de kortste keren dood?
Als jij op het moment staat om je strategie te introduceren, stel jezelf dan de volgende vraag:
Hoe creëer ik een hartslag in mijn organisatie waarmee ik structureel (minimaal 2 jaar) de medewerkers kan verbinden aan de strategie?
Laatst gaf ik een webinar over het introduceren van een strategie in de organisatie. Meer weten? Kijk hem hier terug 👇🏼
Zo introduceer je de strategie in de organisatie
Bronnen:
– Basic findings among 1.500 employees, Dale Carnegie & Associates, what drives employee engagement and why it matters, 2012
– Strategiehoogleraar Costas Markides, London Business School, Harvard Business Review, juni 2022
INspiratie 
Kick-off programma Community care
Ontdek de positieve effecten, beste aanpak en goede voorbeelden van community care in de aftermovie en presentaties van de kick-off afgelopen 1 november.
Praatplaat: meer dan een poster
Een praatplaat is een aan populariteit winnend middel om complexe informatie en strategische plannen over te brengen op de doelgroep. Hoe maak je een goede praatplaat?
Netflix: Van DVD-verhuur tot Entertainmentkoning
Hoe transformeerde Netflix met haar medewerkers van “de beste dvd-verhuurdienst ter wereld” naar “de beste entertainmentdienst ter wereld”?