Taalgebruik in de zorg: begrijpen we elkaar wel?
“Iedereen weet inmiddels wel wat positieve gezondheid betekend.”
👩🏽⚕️ Laatst toetste ik een conceptstrategie aan een zorgprofessional in een ziekenhuis. Het werd meteen duidelijk dat een aantal termen, die al jarenlang in de vocabulaire van beleidsmakers zitten, voor haar compleet nieuw waren.
Het ging om termen als: positieve gezondheid, de juiste zorg op de juiste plek en reablement.
💡 Dit bevestigde voor mij dat één van de belangrijkste elementen in alignment is om te zoeken naar taal die aansluit bij medewerkers. Zelfs als we bepaald jargon al tijden gebruiken
❗Ik daag jou als beleid- of strategiemaker uit om volgende week een beleidsplan te toetsen. Toets je plan bij de medewerkers direct of indirect een bijdrage leveren aan dit beleid in de praktijk.
🤔 En vraag niet of ze het plan snappen… Vraag wat bepaalde begrippen betekenen of oproepen bij hen. Wat betekent dit voor hen in de praktijk?
Wat zijn termen die volgens jou uitleg nodig hebben?
INspiratie
Starbucks’ geheim tot succes: de kracht van alignment (2)
Ontdek hoe Starbucks’ na de recessie hun succes herdefinieerde, hun positie als koffiegigant herstelde en uiteindelijk $32.2 miljard omzet bereikte.
Alignment: een stevige brug, geen liaan
Alignment is een stevige brug, geen liaan. Lees hier hoe alignment begrijpelijk en toegankelijk moet zijn voor succesvol beleid.
Alignment: geen solo maar een harmonieus orkest
Alignment is iets anders dan een schitterende solo. Lees hier hoe alignment gemeenschappelijkheid vraagt voor succesvol beleid.