Taalgebruik in de zorg: begrijpen we elkaar wel?
“Iedereen weet inmiddels wel wat positieve gezondheid betekend.”
👩🏽⚕️ Laatst toetste ik een conceptstrategie aan een zorgprofessional in een ziekenhuis. Het werd meteen duidelijk dat een aantal termen, die al jarenlang in de vocabulaire van beleidsmakers zitten, voor haar compleet nieuw waren.
Het ging om termen als: positieve gezondheid, de juiste zorg op de juiste plek en reablement.
💡 Dit bevestigde voor mij dat één van de belangrijkste elementen in alignment is om te zoeken naar taal die aansluit bij medewerkers. Zelfs als we bepaald jargon al tijden gebruiken
❗Ik daag jou als beleid- of strategiemaker uit om volgende week een beleidsplan te toetsen. Toets je plan bij de medewerkers direct of indirect een bijdrage leveren aan dit beleid in de praktijk.
🤔 En vraag niet of ze het plan snappen… Vraag wat bepaalde begrippen betekenen of oproepen bij hen. Wat betekent dit voor hen in de praktijk?
Wat zijn termen die volgens jou uitleg nodig hebben?
INspiratie
Hoe Innocent Drinks laat zien dat co-creatie loont
Bijna 25 jaar geleden stond de nu succesvolle Innocent Drinks met een kraampje op een festival. Twee simpele dingen die zij doen om klanten te betrekken.
Hoe Lego de connectie met hun doelgroep weer terugvond
Het ging slecht met Lego, maar zij hervonden connectie met hun doelgroep en kwamen uit de crisis. Hoe deden ze dat?
Strategie-introductie: Meer dan een eenmalig evenement
Gemiddeld 50% van de medewerkers kent de strategie van de organisatie niet. Hoe introduceer je een strategie in de organisatie?