Taalgebruik in de zorg: begrijpen we elkaar wel?
“Iedereen weet inmiddels wel wat positieve gezondheid betekend.”
👩🏽⚕️ Laatst toetste ik een conceptstrategie aan een zorgprofessional in een ziekenhuis. Het werd meteen duidelijk dat een aantal termen, die al jarenlang in de vocabulaire van beleidsmakers zitten, voor haar compleet nieuw waren.
Het ging om termen als: positieve gezondheid, de juiste zorg op de juiste plek en reablement.
💡 Dit bevestigde voor mij dat één van de belangrijkste elementen in alignment is om te zoeken naar taal die aansluit bij medewerkers. Zelfs als we bepaald jargon al tijden gebruiken
❗Ik daag jou als beleid- of strategiemaker uit om volgende week een beleidsplan te toetsen. Toets je plan bij de medewerkers direct of indirect een bijdrage leveren aan dit beleid in de praktijk.
🤔 En vraag niet of ze het plan snappen… Vraag wat bepaalde begrippen betekenen of oproepen bij hen. Wat betekent dit voor hen in de praktijk?
Wat zijn termen die volgens jou uitleg nodig hebben?
INspiratie
Praktijkvoorbeelden van alignment in zorgorganisaties (2)
Mensen vragen wel eens wat het eerste is wat je moet doen als je wilt werken aan alignment in je organisatie. Een aanpak en tips in het realiseren van alignment in zorgorganisaties.
Praktijkvoorbeelden van alignment in zorgorganisaties (1)
Je moet transformeren door de grote uitdagingen, maar personeel is uitgeput en hun hoofd zit vol. Hoe doe je dat?
Breng je strategie tot leven: 4 tooltips
Ontdek hoe je strategie tot leven brengt en dialoog stimuleert met tools: van praatplaten tot ambassadeurs.