Taalgebruik in de zorg: begrijpen we elkaar wel?
“Iedereen weet inmiddels wel wat positieve gezondheid betekend.”
👩🏽⚕️ Laatst toetste ik een conceptstrategie aan een zorgprofessional in een ziekenhuis. Het werd meteen duidelijk dat een aantal termen, die al jarenlang in de vocabulaire van beleidsmakers zitten, voor haar compleet nieuw waren.
Het ging om termen als: positieve gezondheid, de juiste zorg op de juiste plek en reablement.
💡 Dit bevestigde voor mij dat één van de belangrijkste elementen in alignment is om te zoeken naar taal die aansluit bij medewerkers. Zelfs als we bepaald jargon al tijden gebruiken
❗Ik daag jou als beleid- of strategiemaker uit om volgende week een beleidsplan te toetsen. Toets je plan bij de medewerkers direct of indirect een bijdrage leveren aan dit beleid in de praktijk.
🤔 En vraag niet of ze het plan snappen… Vraag wat bepaalde begrippen betekenen of oproepen bij hen. Wat betekent dit voor hen in de praktijk?
Wat zijn termen die volgens jou uitleg nodig hebben?
INspiratie
We horen één keer wat en daarna toch nooit meer
Niet voor niets faalt gemiddeld zo’n 70% van de strategische plannen. De zes grootste valkuilen (en oplossingen) bij het realiseren van alignment.
Kom uit je ivoren toren, want anders prikt ie je…
Eén van de meest gemaakte fouten bij het ontwikkelen van een strategie is dat het in de boardroom gebeurt. 6 tips om te komen tot alignment.
Ik ken de visie niet, ik doe gewoon mijn werk
Een simpel zinnetje waar je als leider wakker van ligt. Vooral leiders van maatschappelijke organisaties die hun organisaties willen helpen.