“Onze visiemissie is…”
In veel organisaties waar ik kom zie ik dat iedereen andere definitie heeft van de begrippen visie en missie. Soms is de visie de missie – is de missie de visie – of is er een visiemissie (dan zie je geen verschil tussen de visie en en de missie).
Wij hanteren de definities van de Universiteit van Twente ‘future studies’:
Visie: ons beeld van de wereld van morgen, relevant voor de organisatie
Missie: onze rol in die wereld van morgen
Het helpt ontzettend om in ‘de visie’ de rol of invloed jouw organisatie nog even buiten beschouwing te laten. Dit maakt dat je echt buiten de scope van je eigen organisatie kan denken en dat je niet ‘waar je nu staat’ belemmerend laat werken om ver vooruit te kijken.
Door pas in ‘de missie’ de rol van je eigen organisatie te verwoorden, kun je beter bepalen wat een realistisch ambitieniveau is. En je daardoor beter verhouden tot de toekomstvisie.
Heb jij een visie en missie?
Of heb je eigenlijk een visiemissie?
Of een missievisie?
INspiratie
Starbucks’ geheim tot succes: de kracht van alignment (2)
Ontdek hoe Starbucks’ na de recessie hun succes herdefinieerde, hun positie als koffiegigant herstelde en uiteindelijk $32.2 miljard omzet bereikte.
Alignment: een stevige brug, geen liaan
Alignment is een stevige brug, geen liaan. Lees hier hoe alignment begrijpelijk en toegankelijk moet zijn voor succesvol beleid.
Alignment: geen solo maar een harmonieus orkest
Alignment is iets anders dan een schitterende solo. Lees hier hoe alignment gemeenschappelijkheid vraagt voor succesvol beleid.