Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (2)
Één van de grootste groeikrampen binnen IZA-trajecten is het samenvoegen van de honderden initiatieven die organisaties (vaak overlappend) uitvoeren.
In mijn vorige post deelde ik hoe we in Regioplan Heerenveen met behulp van de populatiegerichte aanpak met big data hebben vastgesteld op welke doelgroepen we ons moeten richten om onze doelen te bereiken (quadrupleaim). Zie: Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (1).
𝗘𝗻 𝗱𝗮𝗻… 𝗵𝗼𝗲 𝗸𝗼𝗺 𝗷𝗲 𝘁𝗼𝘁 𝗲𝗳𝗳𝗲𝗰𝘁𝗶𝗲𝘃𝗲 𝗽𝗹𝗮𝗻𝗻𝗲𝗻?
In de marketing is het normaal om te denken vanuit een customer journey (een klantreis). Welke reis doorloopt een specifieke doelgroep wanneer hij een bepaalde behoefte/vraag heeft? En op welke cruciale momenten in die reis kunnen we de klant helpen?
Ditzelfde principe hebben we toegepast in Heerenveen.
We wisten welke zorg meest gebruikt werd en door welke mensen in de populatie. Met deze inzichten hebben we drie gezondheidsroutes gedefinieerd waarmee we volgens de data het meeste effect konden bereiken.
👴🏼 Kwetsbare ouderen
❤️🩹 Chroniciteit
😣 Geestelijke gezondheid
Daarbinnen hebben we gekeken hoe we deze doelgroepen, die elk een verhoogd risico lopen op meer zorggebruik, kunnen beïnvloeden met preventieve of curatieve interventies. De focus lag vooral op domein overstijgende interventies, om zo het meeste effect te bereiken.
Een concreet voorbeeld: in Heerenveen willen we ernaar toe werken dat naast de huisarts, ook de wijkverpleging, de woningcorporatie en medisch specialisten in het ziekenhuis kunnen verwijzen naar welzijn op recept. We weten dat deze interventie veel positieve effecten heeft op kwetsbare ouderen maar óók mensen met chronische ziekten en mentale kwetsbaarheid hierbij gebaat zijn.
INspiratie
Simpel taalgebruik
In Overijssel experimenteren ze met een slimme methode om onduidelijk taalgebruik in vergaderingen te verminderen.
De kracht van betrokkenheid bij bedrijfsstrategie
“Veel mensen willen niks weten van onze strategie, ze doen gewoon hun werk.” Wanneer is deze stelling waar en wanneer niet?
Alignment: een spier die je moet trainen
Alignment is als een spier die je moet trainen. De crux zit hem in het structureel organiseren van die dialoog. Een aantal oefentips om deze spier te trainen.