Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (2)
Één van de grootste groeikrampen binnen IZA-trajecten is het samenvoegen van de honderden initiatieven die organisaties (vaak overlappend) uitvoeren.
In mijn vorige post deelde ik hoe we in Regioplan Heerenveen met behulp van de populatiegerichte aanpak met big data hebben vastgesteld op welke doelgroepen we ons moeten richten om onze doelen te bereiken (quadrupleaim). Zie: Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (1).
𝗘𝗻 𝗱𝗮𝗻… 𝗵𝗼𝗲 𝗸𝗼𝗺 𝗷𝗲 𝘁𝗼𝘁 𝗲𝗳𝗳𝗲𝗰𝘁𝗶𝗲𝘃𝗲 𝗽𝗹𝗮𝗻𝗻𝗲𝗻?
In de marketing is het normaal om te denken vanuit een customer journey (een klantreis). Welke reis doorloopt een specifieke doelgroep wanneer hij een bepaalde behoefte/vraag heeft? En op welke cruciale momenten in die reis kunnen we de klant helpen?
Ditzelfde principe hebben we toegepast in Heerenveen.
We wisten welke zorg meest gebruikt werd en door welke mensen in de populatie. Met deze inzichten hebben we drie gezondheidsroutes gedefinieerd waarmee we volgens de data het meeste effect konden bereiken.
👴🏼 Kwetsbare ouderen
❤️🩹 Chroniciteit
😣 Geestelijke gezondheid
Daarbinnen hebben we gekeken hoe we deze doelgroepen, die elk een verhoogd risico lopen op meer zorggebruik, kunnen beïnvloeden met preventieve of curatieve interventies. De focus lag vooral op domein overstijgende interventies, om zo het meeste effect te bereiken.
Een concreet voorbeeld: in Heerenveen willen we ernaar toe werken dat naast de huisarts, ook de wijkverpleging, de woningcorporatie en medisch specialisten in het ziekenhuis kunnen verwijzen naar welzijn op recept. We weten dat deze interventie veel positieve effecten heeft op kwetsbare ouderen maar óók mensen met chronische ziekten en mentale kwetsbaarheid hierbij gebaat zijn.
INspiratie
Durf jij je (regio)strategie op Linkedin te gooien voordat ie af is?
Over het algemeen wordt een (regio)strategie pas gedeeld als ie af is. Als de makers het eens zijn over alle punten en komma’s. Maar wat als je de conceptversie, na slechts één feedback ronde, op LinkedIn gooit?
De cijfers: waarom je zou moeten doen aan alignment…
Al sinds de oprichting van Weyond heb ik geen dag níet nagedacht over alignment. Waarom? Iedereen is altijd bezig met plannen maken. MAAR… het meest frustrerende is als deze plannen uiteindelijk geen werkelijkheid worden.
Bij Weyond werken we nooit alleen aan een strategieklus
Bij Weyond werken we nooit alleen aan een strategieklus. In gesprek met potentiële collega’s die in de advieswereld werken leidt dit vaak tot verbazing. Wat zijn de grote voordelen?