Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (2)
Één van de grootste groeikrampen binnen IZA-trajecten is het samenvoegen van de honderden initiatieven die organisaties (vaak overlappend) uitvoeren.
In mijn vorige post deelde ik hoe we in Regioplan Heerenveen met behulp van de populatiegerichte aanpak met big data hebben vastgesteld op welke doelgroepen we ons moeten richten om onze doelen te bereiken (quadrupleaim). Zie: Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (1).
𝗘𝗻 𝗱𝗮𝗻… 𝗵𝗼𝗲 𝗸𝗼𝗺 𝗷𝗲 𝘁𝗼𝘁 𝗲𝗳𝗳𝗲𝗰𝘁𝗶𝗲𝘃𝗲 𝗽𝗹𝗮𝗻𝗻𝗲𝗻?
In de marketing is het normaal om te denken vanuit een customer journey (een klantreis). Welke reis doorloopt een specifieke doelgroep wanneer hij een bepaalde behoefte/vraag heeft? En op welke cruciale momenten in die reis kunnen we de klant helpen?
Ditzelfde principe hebben we toegepast in Heerenveen.
We wisten welke zorg meest gebruikt werd en door welke mensen in de populatie. Met deze inzichten hebben we drie gezondheidsroutes gedefinieerd waarmee we volgens de data het meeste effect konden bereiken.
👴🏼 Kwetsbare ouderen
❤️🩹 Chroniciteit
😣 Geestelijke gezondheid
Daarbinnen hebben we gekeken hoe we deze doelgroepen, die elk een verhoogd risico lopen op meer zorggebruik, kunnen beïnvloeden met preventieve of curatieve interventies. De focus lag vooral op domein overstijgende interventies, om zo het meeste effect te bereiken.
Een concreet voorbeeld: in Heerenveen willen we ernaar toe werken dat naast de huisarts, ook de wijkverpleging, de woningcorporatie en medisch specialisten in het ziekenhuis kunnen verwijzen naar welzijn op recept. We weten dat deze interventie veel positieve effecten heeft op kwetsbare ouderen maar óók mensen met chronische ziekten en mentale kwetsbaarheid hierbij gebaat zijn.
INspiratie
De dag die je wist dat zou komen
We zien dat organisaties na het afronden van hun strategie één of een paar momenten kiezen om hier aandacht aan te besteden. En dan de verwachting hebben dat de strategie daarmee geland is en gaat leven. Niets is minder waar…
“De strategie moet simpel zijn – dat is niet waar.”
Als er iets is wat we graag willen dan is het dat alle medewerkers de strategie kennen en uitdragen. Drie inzichten.
Op de wc gebeurt het
Al minimaal een jaar hangt er een poster op de toiletten van Careyn. Deze is impactvol om verschillende redenen. Lees hier welke dat zijn.