Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (3)
Er kwam niemand opdagen…
Je herkent vast de frustratie bij medewerkers in dat ze met de beste bedoelingen dienstverlening of interventies voor cliënten/doelgroepen bedenken, maar dat ze niet aanslaan. Er komt niemand opdagen.
𝗪𝗮𝗮𝗿𝗼𝗺?
Medewerkers in zorgsector hebben gestudeerd om goede zorg/ondersteuning te verlenen. Maar ze missen vaak vaardigheden om doelgroepgericht te denken en dienstverlening te ontwikkelen die behoeften-gestuurd is (welzijnsmedewerkers zijn vaak een uitzondering!).
In mijn eerdere posts deelde ik hoe we met Regioplan Heerenveen met behulp van data de juiste doelgroepen hebben geselecteerd en hier gezonheidsroutes op hebben gemaakt.
𝗛𝗲𝘁 𝗶𝘀 𝘇𝗼 𝘀𝗶𝗺𝗽𝗲𝗹… 𝗕𝗲𝗱𝗲𝗻𝗸 𝗵𝗲𝘁 𝗺𝗲𝘁 𝗷𝗲 𝗱𝗼𝗲𝗹𝗴𝗿𝗼𝗲𝗽, 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗷𝗲 𝗱𝗼𝗲𝗹𝗴𝗿𝗼𝗲𝗽!
Daarna gaan we met hen in gesprek. In co-creatiesessie verdiepen we ons in wat ze belangrijk vinden, waar ze wakker van liggen, hoe ze bijv. op zoek gaan naar hulp.
Daarna toetsen we gericht interventies die we ‘in de systeemwereld’ hebben bedacht. Hierboven toetsen we bijvoorbeeld hoe Sociale senioren aankijken tegen ziekenhuisverplaatste zorg door Ziekenhuis Tjongerschans, Heerenveen. Waarbij infusietherapie wordt verplaatst naar huis.
𝗘𝗻 𝘄𝗮𝘁 𝗸𝘂𝗻𝗻𝗲𝗻 𝘄𝗲 𝗱𝗮𝗻 𝗹𝗲𝗿𝗲𝗻?
We kunnen vier vaardigheden vanuit de marketing adopteren en stimuleren:
⁉️ De goede open vragen stellen: leer de doelgroep kennen. Vraag bijvoorbeeld: “Wat betekent ouder worden voor u?” in plaats van ‘Welke ondersteuning en zorg heeft u nodig?’
👂🏻 Luisteren, luisteren, luisteren: uren de tijd nemen om echt met je doelgroep in gesprek te gaan met als enige doel hun behoeften te leren kennen. En dus niet deze meteen te willen oplossen.
🤝🏻 Co-creëren: samen met de doelgroep oplossingen bedenken voor hun eigen behoeften/uitdagingen. En alles wat je voor de doelgroep bedenkt eerst bij ze toetsen.
💣 Trial and error: bereid zijn om wat je bedenkt aan te passen als je doelgroep denkt dat het beter kan. Uitproberen – toetsen – aanpassen en desnoods afbreken.
Een gewetensvraag voor vandaag;
Welk plan, product of dienst heb jij bedacht voor je doelgroep (medewerkers, klanten, inwoners etc.) en heb je dit al bij hen getoetst?
INspiratie
Ik spreek inmiddels vloeiend zorg, spreek jij het al?
Hoe werkt het?
Geef jezelf voor elke zin die jij kan verstaan 1 punt. Tel de punten op ontdek onderaan deze post of jij vloeiend zorg spreekt.
Een extra punt als je een zin toevoegt in het zorg.
Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (2)
Één van de grootste groeikrampen binnen IZA-trajecten is het samenvoegen van de honderden initiatieven die organisaties (vaak overlappend) uitvoeren. Hoe kom je tot effectieve plannen?
De podcast van Zorg naar Gewoon Leven
Onmisbare podcast voor iedereen die in een gemeente, woon-, welzijns- of zorgorganisatie werkt en iets wil met zorgzame gemeenschappen. Net gelanceerd op het symposium van Zorg naar Gewoon Leven.