Logo Weyond
Telefoon:
E-mail:

Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (3)

Er kwam niemand opdagen…

Je herkent vast de frustratie bij medewerkers in dat ze met de beste bedoelingen dienstverlening of interventies voor cliënten/doelgroepen bedenken, maar dat ze niet aanslaan. Er komt niemand opdagen.

𝗪𝗮𝗮𝗿𝗼𝗺?
Medewerkers in zorgsector hebben gestudeerd om goede zorg/ondersteuning te verlenen. Maar ze missen vaak vaardigheden om doelgroepgericht te denken en dienstverlening te ontwikkelen die behoeften-gestuurd is (welzijnsmedewerkers zijn vaak een uitzondering!).

In mijn eerdere posts deelde ik hoe we met Regioplan Heerenveen met behulp van data de juiste doelgroepen hebben geselecteerd en hier gezonheidsroutes op hebben gemaakt.

𝗛𝗲𝘁 𝗶𝘀 𝘇𝗼 𝘀𝗶𝗺𝗽𝗲𝗹… 𝗕𝗲𝗱𝗲𝗻𝗸 𝗵𝗲𝘁 𝗺𝗲𝘁 𝗷𝗲 𝗱𝗼𝗲𝗹𝗴𝗿𝗼𝗲𝗽, 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗷𝗲 𝗱𝗼𝗲𝗹𝗴𝗿𝗼𝗲𝗽!
Daarna gaan we met hen in gesprek. In co-creatiesessie verdiepen we ons in wat ze belangrijk vinden, waar ze wakker van liggen, hoe ze bijv. op zoek gaan naar hulp.
Daarna toetsen we gericht interventies die we ‘in de systeemwereld’ hebben bedacht. Hierboven toetsen we bijvoorbeeld hoe Sociale senioren aankijken tegen ziekenhuisverplaatste zorg door Ziekenhuis Tjongerschans, Heerenveen. Waarbij infusietherapie wordt verplaatst naar huis.

𝗘𝗻 𝘄𝗮𝘁 𝗸𝘂𝗻𝗻𝗲𝗻 𝘄𝗲 𝗱𝗮𝗻 𝗹𝗲𝗿𝗲𝗻?
We kunnen vier vaardigheden vanuit de marketing adopteren en stimuleren:

⁉️ De goede open vragen stellen: leer de doelgroep kennen. Vraag bijvoorbeeld: “Wat betekent ouder worden voor u?” in plaats van ‘Welke ondersteuning en zorg heeft u nodig?’

👂🏻 Luisteren, luisteren, luisteren: uren de tijd nemen om echt met je doelgroep in gesprek te gaan met als enige doel hun behoeften te leren kennen. En dus niet deze meteen te willen oplossen.

🤝🏻 Co-creëren: samen met de doelgroep oplossingen bedenken voor hun eigen behoeften/uitdagingen. En alles wat je voor de doelgroep bedenkt eerst bij ze toetsen.

💣 Trial and error: bereid zijn om wat je bedenkt aan te passen als je doelgroep denkt dat het beter kan. Uitproberen – toetsen – aanpassen en desnoods afbreken.

Een gewetensvraag voor vandaag;
Welk plan, product of dienst heb jij bedacht voor je doelgroep (medewerkers, klanten, inwoners etc.) en heb je dit al bij hen getoetst?

INspiratie 

Bij Weyond zijn we niet declarabel

Bij Weyond zijn we niet declarabel

Veel potentiële collega’s zijn tijdens een kennismaking vaak verrast als ze horen dat wij bij Weyond geen uren registreren of beoordelen op declarabiliteit.

De dag die je wist dat zou komen

De dag die je wist dat zou komen

We zien dat organisaties na het afronden van hun strategie één of een paar momenten kiezen om hier aandacht aan te besteden. En dan de verwachting hebben dat de strategie daarmee geland is en gaat leven. Niets is minder waar…