Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken
Niet omdat we meer cliënten willen of meer producten en diensten willen verkopen.
Maar wel omdat we mensen met een hulp of zorgvraag alleen datgene willen (en kunnen) bieden wat ze echt nodig hebben.
Er zijn veel definities van marketing, maar ik gebruik het liefst de volgende:
“Marketing is een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor een 𝒅𝒐𝒆𝒍𝒈𝒓𝒐𝒆𝒑 op manieren die gunstig zijn voor een organisatie/netwerk, stakeholders en de samenleving.”
Dit begint bij het kiezen van je 𝐝𝐨𝐞𝐥𝐠𝐫𝐨𝐞𝐩𝐞𝐧.
En in deze tijden van schaarste moeten we die heel scherp kiezen.
Met RegioplanHeerenveen hebben we een methodiek ontwikkeld waarbij we met behulp van data doelgroepen kunnen selecteren die nu veel zorg gebruiken (en dus kosten maken) en/of een verhoogd risico lopen op een hoog zorggebruik (populatiegerichteaanpak).
Hoe?
We hebben 9 populatiesegmenten gemaakt (bijv. ‘Sociale senioren’ of ‘Budgetgedreven huurders’). Elk segment typeert een groep mensen in Heerenveen op de onderwerpen: inkomen, opleiding, leefstijl en communicatievoorkeuren.
Elk segment is aangevuld met zorggebruikdata:
1. Zorggebruik en zorgkosten binnen de ZVW
2. Zorggebruik en zorgkosten binnen de WLZ
3. Zorggebruik binnen de WMO
Hierdoor kunnen we “GIANTS” identificeren: populatiesegmenten die veel zorgkosten maken of een verhoogd risico lopen op zorggebruik.
Deze GIANTS geven de samenwerkingspartners in het regioplan een 360-gradenbeeld:
👤 Wie zijn het?
🥬 Wat is hun leefstijl?
🏠 In welke wijken wonen ze?
💉 Welke zorg gebruiken ze of welke gezondheidsrisico’s lopen ze?
🏥 Welke aanbieders komen ze tegen?
En… hoe communiceer je het beste met ze?
In Heerenveen hebben we dit als basis gebruikt om domeinoverstijgend en doelgroepgericht interventies te bepalen en te ontwikkelen.
Ook fijn: voor het IZAplan hebben we heel specifiek de maatschappelijke businesscase kunnen maken.
Meer weten over de populatiegerichte aanpak? Klik hier.
INspiratie
Hoe Innocent Drinks laat zien dat co-creatie loont
Bijna 25 jaar geleden stond de nu succesvolle Innocent Drinks met een kraampje op een festival. Twee simpele dingen die zij doen om klanten te betrekken.
Hoe Lego de connectie met hun doelgroep weer terugvond
Het ging slecht met Lego, maar zij hervonden connectie met hun doelgroep en kwamen uit de crisis. Hoe deden ze dat?
Strategie-introductie: Meer dan een eenmalig evenement
Gemiddeld 50% van de medewerkers kent de strategie van de organisatie niet. Hoe introduceer je een strategie in de organisatie?