Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken
Niet omdat we meer cliënten willen of meer producten en diensten willen verkopen.
Maar wel omdat we mensen met een hulp of zorgvraag alleen datgene willen (en kunnen) bieden wat ze echt nodig hebben.
Er zijn veel definities van marketing, maar ik gebruik het liefst de volgende:
“Marketing is een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor een 𝒅𝒐𝒆𝒍𝒈𝒓𝒐𝒆𝒑 op manieren die gunstig zijn voor een organisatie/netwerk, stakeholders en de samenleving.”
Dit begint bij het kiezen van je 𝐝𝐨𝐞𝐥𝐠𝐫𝐨𝐞𝐩𝐞𝐧.
En in deze tijden van schaarste moeten we die heel scherp kiezen.
Met RegioplanHeerenveen hebben we een methodiek ontwikkeld waarbij we met behulp van data doelgroepen kunnen selecteren die nu veel zorg gebruiken (en dus kosten maken) en/of een verhoogd risico lopen op een hoog zorggebruik (populatiegerichteaanpak).
Hoe?
We hebben 9 populatiesegmenten gemaakt (bijv. ‘Sociale senioren’ of ‘Budgetgedreven huurders’). Elk segment typeert een groep mensen in Heerenveen op de onderwerpen: inkomen, opleiding, leefstijl en communicatievoorkeuren.
Elk segment is aangevuld met zorggebruikdata:
1. Zorggebruik en zorgkosten binnen de ZVW
2. Zorggebruik en zorgkosten binnen de WLZ
3. Zorggebruik binnen de WMO
Hierdoor kunnen we “GIANTS” identificeren: populatiesegmenten die veel zorgkosten maken of een verhoogd risico lopen op zorggebruik.
Deze GIANTS geven de samenwerkingspartners in het regioplan een 360-gradenbeeld:
👤 Wie zijn het?
🥬 Wat is hun leefstijl?
🏠 In welke wijken wonen ze?
💉 Welke zorg gebruiken ze of welke gezondheidsrisico’s lopen ze?
🏥 Welke aanbieders komen ze tegen?
En… hoe communiceer je het beste met ze?
In Heerenveen hebben we dit als basis gebruikt om domeinoverstijgend en doelgroepgericht interventies te bepalen en te ontwikkelen.
Ook fijn: voor het IZAplan hebben we heel specifiek de maatschappelijke businesscase kunnen maken.
Meer weten over de populatiegerichte aanpak? Klik hier.
INspiratie
Hoe de gemiddelde strategie wordt gecommuniceerd
Vaak leven er in organisaties overtuigingen of ideeën over de strategie, waarvan niemand de oorsprong weet. Hoe voorkom je ‘het fluisterspel’?
Taalgebruik in de zorg: begrijpen we elkaar wel?
Weet echt iedereen wat ‘positieve gezondheid’ of ‘de juiste zorg op de juiste plek’ betekend? Uitdaging aan beleidsmakers om begrijpelijke taal te gebruiken.
Lessen van succesvolle teams
Waarom leert het ene team sneller dan het andere team? Ik neem je mee naar 1998. Het onderzoeksteam van Harvard onderzoekt de leersnelheid van chirurgische teams.