Hoe klinkt de hartslag in jouw organisatie?
Hoe klinkt de hartslag in jouw organisatie? Is die er eigenlijk wel? Leef je eigenlijk nog?
π ππ½ββοΈ De hartslag kan zijn: We hebben het druk, we hebben het druk, we hebben het druk
π π€ De hartslag kan ook zijn: We denken in mogelijkheden, we denken in mogelijkheden, we denken in mogelijkheden
π π΅π½ De hartslag kan ook zijn: Wat kan de klant zelf? Wat kan de klant zelf? Wat kan de klant zelf?
Ruim 50% van de medewerkers kennen de visie of de strategie van hun eigen organisatie niet*. Zij weten niet of deels wat het plan is om de doelen van de organisatie te bereiken.
Mensen willen graag weten waarvoor ze werken. Wat is ons hogere doel? Waarom is dit belangrijk? Dat gesprek moet vaker plaatsvinden. En ja, een bericht op intranet helpt. De strategie in een boekje verspreiden helpt. Maar dat is niet genoeg!
70% van de goed ontwikkelde strategieΓ«n FALEN door een tekort aan alignment. Alignment is het in lijn brengen van alle middelen van de organisatie met de gekozen strategie. Medewerkers delen deze visie en handelen hiernaar.
Je moet op zoek naar je hartslag. Hoe gaat jullie organisatie structureel de strategie in het hoofd en hart krijgen van jullie medewerkers?
Hoe ga jij de strategie in de organisatie delen?
Heeft jullie hartslag een elektroshock of een reanimatie nodig? Kijk dan het volgende webinar terug:
*Bronnen
- Strategiehoogleraar Costas Markides, van de London Business School, in de Harvard Business Review, juni 2022
- Losing from day one: Why even successful transformations fall short about a McKinsey research on organization transformations, 2021
INspiratieΒ
Taalgebruik in de zorg: begrijpen we elkaar wel?
Weet echt iedereen wat ‘positieve gezondheid’ of ‘de juiste zorg op de juiste plek’ betekend? Uitdaging aan beleidsmakers om begrijpelijke taal te gebruiken.
Lessen van succesvolle teams
Waarom leert het ene team sneller dan het andere team? Ik neem je mee naar 1998. Het onderzoeksteam van Harvard onderzoekt de leersnelheid van chirurgische teams.
Wie wordt de eerste ‘death education influencer’?
Amerikaanse hospicenurse Julie als unieke influencer in ‘death-education’ en kansen die influencers de ouderenzorg bieden.