Wie zijn jouw vakidioten?
Het maakt niet uit welke verandering je wilt realiseren, zorg dat je de vakidioten aan boord hebt. Deze (informele) leiders zijn gedreven door hun passie. Zij kunnen goed spiegelen of- en hoe een verandering respectvol blijft voor het vak.
Op het moment dat je vanuit beleid geen respect hebt voor het vak (bijvoorbeeld door dingen efficiënter maken, anders te organiseren, etc.) gaat het je nooit lukken om deze te implementeren.
Een voorbeeld uit de kraamzorg.
Voor sommige kraamprofessionals voelt het ondenkbaar dat er straks ook digitale zorg geleverd wordt. Zij zien hoe nodig hun aandacht en ondersteuning is voor jonge gezinnen.
Maar… sommige gezinnen kunnen geen of minder zorg krijgen door de personeelstekorten. Digitale zorg maakt dat wel mogelijk. Als dit helder is, valt er wel te praten over deze verandering. Geen zorg bieden is namelijk helemaal ‘nicht im sprache’ voor deze vakidioten.
📹 Gino D’Acampo – “If my Grandmother had wheels she would have been a bike” – 18th May 2010
Belangrijk: betrek ze en luister naar wat de verandering voor hen oplevert of juist afbreekt. Wat voor hen ondenkbaar is. Maak met hen samen het verhaal om de organisatie in te brengen. En beter nog: ga samen met hen het verhaal in de organisatie brengen.
INspiratie
Vertel niet wat je gaat doen, maar wat je hebt bereikt
Voor veel organisaties is de nieuwjaarsborrel vaste prik om toekomstplannen te delen. Maar er zijn zo veel redenen waarom dit niet het ideale moment is. Wat kun je dan wel doen?
Durf jij je (regio)strategie op Linkedin te gooien voordat ie af is?
Over het algemeen wordt een (regio)strategie pas gedeeld als ie af is. Als de makers het eens zijn over alle punten en komma’s. Maar wat als je de conceptversie, na slechts één feedback ronde, op LinkedIn gooit?
De cijfers: waarom je zou moeten doen aan alignment…
Al sinds de oprichting van Weyond heb ik geen dag níet nagedacht over alignment. Waarom? Iedereen is altijd bezig met plannen maken. MAAR… het meest frustrerende is als deze plannen uiteindelijk geen werkelijkheid worden.