Word de nummer 1 door iedereen een stem te geven
In 1997 was ‘The USS Benfold’, van kapitein Michael Abrashoff, het slechtst presterende schip in de marine. Maar hij piekerde er niet over om zijn trouwe matrozen te ontslaan. Tegenwoordig staat dit schip bekend als het meest krachtige Navy-schip ter wereld. Hoe kreeg de kapitein dit voor elkaar?
De kapitein sprak alle 310 matrozen. Een-op-een en voor wel 30 minuten. Aan elke matroos stelde hij drie vragen:
1. Wat waardeer je het meest op The Benfold?
2. Wat waardeer je het minst op The Benfold?
3. Wat zou jij veranderen als jij de kapitein was?
Suggesties die implementeerbaar waren werden direct uitgevoerd. Hij liet de verandering omroepen door de intercom van het schip en gaf de credits aan de matroos die de verandering had bedacht. Dit zorgde voor motivatie bij de matrozen om het elke dag beter en beter te doen.
Trots en saamhorigheid zorgde ervoor dat The Benfold het nummer 1 schip werd van de marine. Dit is hem gelukt omdat hij alle stemmen in de organisatie de ruimte gaf.
Hoe zorg jij ervoor dat alle stemmen in jouw organisatie worden gehoord?
3 Tips om iedereen in je organisatie stem te geven
🎤 Bij het ontwikkelen van nieuwe plannen of een nieuwe strategie, betrek een brede werkgroep met een goede dwarsdoorsnede van je organisatie. Wees niet bang je samenwerkingspartners of klanten te betrekken.
Voorbeeld: bij het ontwikkelen van een regionale visie van 12 organisaties (VVT, GZ, GGZ en Huisartsen) over ‘Ouder worden op de Noord-Veluwe’ wordt de visie ontwikkeld door vier groepen: de ouderen van de toekomst, vertegenwoordigers van burgerinitiatieven en kerken, zorgprofessionals en bestuurders/managers.
🎤 Gebruik in team overleggen of werksessies werkvormen die dialoog faciliteren.
Voorbeeld: stel een open vraag, iedereen schrijft eerst ieder voor zich zijn antwoord op, daarna maak je een rondje langs de groep. Een andere leuke is ‘de stille wand discussie’: het team communiceert enkel met post-its op een muur.
🎤 Haal actief stemmen op voor je aan de slag gaat met nieuwe plannen. Ga met je mobiele camera je organisatie in of beter nog… de straat op. Stel vragen aan je doelgroep: wat vinden zij? Hoe kijken zij aan tegen het onderwerp waar je mee bezig gaat?
Wordt jouw stem gehoord? Hoe zou dat beter kunnen? Heb je goede of juist hele slechte ervaringen?
INspiratie
Kick-off programma Community care
Ontdek de positieve effecten, beste aanpak en goede voorbeelden van community care in de aftermovie en presentaties van de kick-off afgelopen 1 november.
Praatplaat: meer dan een poster
Een praatplaat is een aan populariteit winnend middel om complexe informatie en strategische plannen over te brengen op de doelgroep. Hoe maak je een goede praatplaat?
Netflix: Van DVD-verhuur tot Entertainmentkoning
Hoe transformeerde Netflix met haar medewerkers van “de beste dvd-verhuurdienst ter wereld” naar “de beste entertainmentdienst ter wereld”?