Zo breng je beweging in een organisatie
Ik vertel jullie altijd dat je tijdens het ontwikkelen van de strategie al zoveel mogelijk je doelgroepen mee moet nemen. Maar ook nadat je strategie af is, is het essentieel om een goed programma te ontwikkelen waarmee je een aantal jaren de dialoog over de strategie in je organisatie kunt stimuleren en faciliteren. Hoe doe je dat?
Wij denken in onze alignmentprogramma’s altijd vanuit het ‘alignment wheel’ (©️Weyond). Dit model gaat ervan uit dat medewerkers in beweging komen als ze beschikken over vier elementen:
🫶🏻 Zingeving: ik weet waarom we gaan bewegen en waarom dat belangrijk is.
💡 Kennis: ik weet waar we naar toe gaan bewegen en wat dat inhoudt.
🛠 Vaardigheden: ik krijg de kans om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en ik krijg middelen tot mijn beschikking om daar uitvoering aan te geven.
👍🏻 Houding en gedrag: ik weet hoe ik als individu en als onderdeel van een team bijdraag aan onze doelen en welke houding en gedrag daarbij hoort.
Als je wilt dat dit ‘wheel’ gaat draaien dan heb je regelmatig te drukken op de middelste knop: dat van leiderschap. Oftewel de wijze waarop formele én informele leiders deze medewerkers inspireren, coachen en ondersteunen om de doelen te bereiken.
Vaak zien wij leiderschapstrajecten die niet gekoppeld zijn aan een inhoudelijke strategie. Dat maakt dat die vier elementen (zingeving, kennis, vaardigheden, houden en gedrag) onvoldoende geladen zijn. Dan is leiderschap een doel op zich en geen middel om een doel te bereiken.
Geen beweging zonder leiderschap. Maar ook geen leiderschap zonder strategie.
INspiratie
“Onze visiemissie is…”
Wat is de definitie van visie en missie en waarom is het scheiden van toekomstbeeld en rol belangrijk?
Transitie van bestuurstafel naar werkvloer
Ontdek hoe transformatieplannen effectief worden gerealiseerd van bestuurstafel naar werkvloer. Leer van de integrale aanpak van Regioplan Heerenveen.
Starbucks’ geheim tot succes: de kracht van alignment (2)
Ontdek hoe Starbucks’ na de recessie hun succes herdefinieerde, hun positie als koffiegigant herstelde en uiteindelijk $32.2 miljard omzet bereikte.