Logo Weyond
Telefoon:
E-mail:

Zo laat je regionale visies en plannen landen in je eigen organisatie

Veel zorgorganisaties hebben soms wel te maken met 7(!) regiovisies, regioplannen en netwerken.

Dat is knap lastig als het alleen de strategie van je eigen organisatie is… laat staan als externe ontwikkelingen óók nog eens de weg naar de werkvloer moeten vinden.

Als je dit wilt doen moet je twee dingen heel scherp hebben:

💡 Je boodschap moet komen vanuit je eigen organisatie. Medewerkers zijn vooral geïnteresseerd in de organisatie waar zij werken en minder in de visies en verbanden buiten de organisatie (dit voelt vaak als een ver-van-je bed-show).

🔗 Behandel je eigen strategie en de regionale ontwikkelingen niet als gescheiden werelden. Plaats de regio-ontwikkelingen binnen de context van je eigen organisatie en omgeving.

De eerste stap die je kan zetten…

Maak je eigen veranderverhaal waarin je beschrijft:

💁🏼‍♀️ Zingeving: waarom je als organisatie in beweging komt.

🎯 Richting: waarheen je gaat bewegen/veranderen.

🏃🏼‍♀️ Route: hoe ga je daar komen en welke vaardigheden/middelen medewerkers daarvoor nodig hebben en hoe medewerkers worden gefaciliteerd.

💪🏻 Houding en gedrag: wat dit betekent voor de rol van medewerkers en de teams.

Je dwingt jezelf dan als het ware om heel veel informatie tot essenties te brengen in wat relevant is voor je mensen.

Ook bied je direct context: waarom dat belangrijk is. Die is vaak gelinkt aan externe ontwikkelingen.

Meer leren? Je kan ook meedoen aan ons webinar op 23 april: ‘Zo breng je mensen in beweging: de kracht van interventies.’

✏️ Klik hier om je direct in te schrijven.

INspiratie 

Simpel taalgebruik

Simpel taalgebruik

In Overijssel experimenteren ze met een slimme methode om onduidelijk taalgebruik in vergaderingen te verminderen.

Alignment: een spier die je moet trainen

Alignment: een spier die je moet trainen

Alignment is als een spier die je moet trainen. De crux zit hem in het structureel organiseren van die dialoog. Een aantal oefentips om deze spier te trainen.