Welke houding neem je aan als organisatie t.o.v. zorgzame gemeenschappen?
In de meeste regiovisies en plannen zien we dat het belang van Zorgzame Gemeenschappen wordt benoemd. Dit fenomeen kent vele namen zoals naboarschap, community care, zorgen voor elkaar enz.
Het roept een belangrijke vraag op voor organisaties: welke houding moeten wij hierin aannemen?
Oftewel: wat staat een gemeente of zorgorganisatie te doen in deze ontwikkeling?
Een mooi perspectief in deze vraag is de opkomst van het Reablement gedachtegoed in Nederland. Dit gedachtegoed gaat uit van drie principes:
👤 Niet overnemen wat mensen zelf kunnen.
🤝 Mensen helpen herwinnen wat ze niet meer kunnen.
👫 Samen zorgen voor een oplossing voor wat overblijft.
Reablement staat nu nog veel bekend als interventie: waar een interdisciplinair behandelteam mensen terug helpt naar zelfredzaamheid.
In het lerend netwerk reablement (i.s.m Zilveren Kruis Zorgkantoor en Reable Nederland) zien we reablement liever als een algemene houding die je kunt aannemen vanuit organisaties.
🎯 De kern van de reablement-houding is: van proactief/geprotocolleerd aanbod naar reactief/passend aanbod.
Dit betekent dat we bij een hulp- of zorgvraag niet langer oplossingen opleggen gebaseerd op ons bestaande aanbod, maar dat je alleen de zorg biedt die mensen zelf willen en nodig hebben.
In andere woorden: de mensen in de leefwereld passen zich niet aan aan de systeemwereld. Maar de systeemwereld buigt zich om richting de leefwereld.
Makkelijker gezegd dan gedaan.
Daarom oefenden we afgelopen dinsdag oefenden die houding met 70 (zorg)professionals en 8 inwoners(initiatieven) tijdens het Symposium van Samen Sterker Eemland.
We bundelen alle kennis op het gebied van reablement en ook community care op de site van Van Zorg naar Gewoon Leven.
INspiratie
Ik spreek inmiddels vloeiend zorg, spreek jij het al?
Hoe werkt het?
Geef jezelf voor elke zin die jij kan verstaan 1 punt. Tel de punten op ontdek onderaan deze post of jij vloeiend zorg spreekt.
Een extra punt als je een zin toevoegt in het zorg.
Wat we kunnen leren van marketing om IZAplannen scherper en effectiever te maken (2)
Één van de grootste groeikrampen binnen IZA-trajecten is het samenvoegen van de honderden initiatieven die organisaties (vaak overlappend) uitvoeren. Hoe kom je tot effectieve plannen?
De podcast van Zorg naar Gewoon Leven
Onmisbare podcast voor iedereen die in een gemeente, woon-, welzijns- of zorgorganisatie werkt en iets wil met zorgzame gemeenschappen. Net gelanceerd op het symposium van Zorg naar Gewoon Leven.